Το Εργαστήριο Ψυχογλωσσολογίας & Νευρογλωσσολογίας ιδρύθηκε το 2017 (Πρυτανική Πράξη Ίδρυσης 424/6-7-2017, Α.Δ.Α.: ΨΟ1Ξ46ΨΖ2Ν-Ν5Ο, Φ.Ε.Κ. 2469/19-7-2017) και λειτουργεί στον Τομέα Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής.
Το Εργαστήριο εξυπηρετεί εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες στα γνωστικά πεδία της ψυχογλωσσολογίας και της νευρογλωσσολογίας. Η έρευνά μας είναι διεπιστημονική. Μελετάμε τη γλώσσα όχι μόνο στα διάφορα επίπεδα ανάλυσής της (π.χ. μορφολογία, σύνταξη, σημασιολογία) αλλά και σε σχέση με άλλες συναφείς επιστήμες (π.χ. ψυχολογία, λογοθεραπεία) και άλλα γνωστικά συστήματα (μνήμη, προσοχή, γνωστική ευελιξία, ανασταλτικός έλεγχος). Ειδικότερα, το Εργαστήριο εξυπηρετεί εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες σε ζητήματα σχετικά με:
Στο πλαίσιο των παραπάνω επιστημονικών κλάδων και ερευνητικών ζητημάτων, η μελέτη της γλωσσικής ικανότητας και της γλωσσικής επίτευξης του φυσικού ομιλητή υλοποιείται στο Εργαστήριο με τη χρήση (i) ερωτηματολογίων με κλίμακες Likert, (iI) χρονομετρικών (on line) μεθόδων, (iiI) μη χρονομετρικών (off line) μεθόδων, (iv) πειραμάτων με τη μέθοδο καταγραφής της οφθαλμοκίνησης (eye-tracking).
Το Εργαστήριο επίσης αποτελεί φορέα εξάσκησης των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών στους κλάδους της ψυχογλωσσολογίας και νευρογλωσσολογίας αλλά και συνδετικό κρίκο με συνεργαζόμενους εξωτερικούς φορείς σε συναφή θέματα. Επιπλέον, αναπτύσσει επιμορφωτικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες (σεμινάρια, ημερίδες, διαλέξεις κλπ), οι οποίες έχουν ως στόχο την υποστήριξη της λειτουργίας των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τομέα Γλωσσολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας. Στόχος του είναι να συνδέει το Πανεπιστήμιο με την ελληνική κοινωνία μέσω παροχής υψηλού επιστημονικού επιπέδου επιμορφώσεων και πιστοποιήσεων εκπαιδευτικών, λογοθεραπευτών και άλλων ειδικών που επιθυμούν να εξελίσσονται στους τομείς της ειδικότητάς τους. Στο πλαίσιο αυτό αναπτύσσει συνεργασία με συλλόγους και φορείς για την προώθηση ζητημάτων σχετικά με τη γλωσσική κατάκτηση και τις γλωσσικές διαταραχές, με στόχο την ουσιαστική σύνδεση του Πανεπιστημίου με την ευρύτερη εκπαιδευτική και κλινική κοινότητα και ειδικότερα τη συνεισφορά στην πρώιμη διάγνωση, πρόληψη και παρέμβαση διαταραχών του λόγου.