Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Εργαστήριο Ψυχογλωσσολογίας & Νευρογλωσσολογίας

ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣ

FAQ
Τι είναι η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος;
Η διαταραχή αυτιστικού φάσματος είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή, που κάνει την εμφάνισή της στα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού. Τα χαρακτηριστικά της ποικίλλουν και δεν εμφανίζονται όλα σε ένα παιδί ούτε εμφανίζονται στον ίδιο βαθμό σε όλα τα παιδιά. Για αυτόν τον λόγο, ο όρος ‘αυτισμός’ έχει αντικατασταθεί από τον όρο ‘Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος’ (ΔΑΦ). Η ΔΑΦ μπορεί να συνυπάρχει με άλλες νευροαναπτυξιακές διαταραχές (π.χ. νοητική υστέρηση, ΔΕΠ-Υ κλπ).
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της ΔΑΦ;
Τα χαρακτηριστικά της ΔΑΦ είναι μη γλωσσικά και γλωσσικά.
Ποια είναι τα μη γλωσσικά χαρακτηριστικά της ΔΑΦ;
Τα μη γλωσσικά χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν στερεοτυπίες, ηχολαλία, δυσκολία στην προσοχή, έντονα ενδιαφέροντα για συγκεκριμένα πράγματα κ.ά. Το βασικό μη γλωσσικό χαρακτηριστικό της ΔΑΦ είναι η δυσκολία στην ενσυναίσθηση και στην κατανόηση των συναισθημάτων και των συμπεριφορών των άλλων.
Ποια είναι τα γλωσσικά χαρακτηριστικά της ΔΑΦ;
Βασικό γλωσσικό γνώρισμα της ΔΑΦ είναι η δυσκολία με την πραγματολογική χρήση της γλώσσας. Τα άτομα με ΔΑΦ τείνουν να χρησιμοποιούν ή να αντιλαμβάνονται τη γλώσσα κυριολεκτικά. Δηλαδή, δυσκολεύονται να ερμηνεύσουν το χιούμορ, τις μεταφορές, και τις μη κυριολεκτικές εκφράσεις, στοιχεία που αποτελούν σημαντικό μέρος της ανθρώπινης επικοινωνίας.
Τα παιδιά με ΔΑΦ μιλάνε;
Τα παιδιά με ΔΑΦ μπορεί να είναι λεκτικά ή μη λεκτικά. Μάλιστα, συχνά η παραπομπή σε ειδικό επαγγελματία υγείας, η αξιολόγηση και η διάγνωση γίνεται όταν ο γονιός, ο βρεφονηπιοκόμος ή ο εκπαιδευτικός παρατηρήσει ότι το παιδί δεν μιλάει.
Η παρέμβαση αφορά μόνο τα παιδιά με ΔΑΦ;
Όχι. Σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα, η παρέμβαση έχει πιο θετικά αποτελέσματα όταν περιλαμβάνει και την οικογένεια.
Τι άλλο είναι σημαντικό;
Είναι σημαντικό το ευρύ κοινωνικό σύνολο να είναι ενημερωμένο για τις ιδιαιτερότητες ατόμων με ΔΑΦ. Επίσης, θα πρέπει να διασφαλιστεί στην πράξη η ισότιμη πρόσβαση και οι ίσες ευκαιρίες για αυτά τα άτομα.